Támogatott projektek

Projekt címe A hajléktalanság valódi arcai - tudatformáló és adománygyűjtő kampány
Projektazonosító NCTA-2013-3741-A
Témakör Demokrácia és emberi jogok
Szervezet neve Zöld Pók Alapítvány
Levelezési cím 1074 Budapest, Barát utca 7.
Telefon 20-4860258; 20-9912396; 70-5643117
Email video@zpok.hu, csorgitshunor@gmail.com
Honlap http://zpok.hu
Projektfelelős Csörgits Hunor
Projekt időszaka 2013. július 22. - 2014. február 10.
Támogatás összege 8,707 €

A Zöld Pók projektjének célja, a hajléktalansággal kapcsolatos előítéletek lebontása, valamint a közösségi gyűjtésnek, mint forrásteremtésnek és szolidaritási gyakorlatnak a tesztelése a szociális ellátásban. A szervezet az ország egyik legsúlyosabb szociális problémáján keresztül próbálja meg a civilség, az aktivizmus, a szolidaritás és a részvétel eszméit, gyakorlatát közelebb vinni a mindennapi emberhez. A projektben a Van Esély Alapítvány által felkarolt hajléktalan emberek megsegítéséhez teremtenek közösségi gyűjtéssel forrást, s eközben feltárják a hajléktalanság és a szegénység kevéssé ismert dimenzióit. A kampányt a Város Mindenkié csoport akcióival is összehangolják.

"A projekt célcsoportja elsősorban a médiafogyasztó, aki közösségi oldalakon, hírportálokon vagy a helyi televíziókban találkozik a kampánnyal, és a Van Esély adakozójaként, A Város Mindenkié akcióinak résztvevőjeként, vagy akár a kampány híreinek terjesztésével bekapcsolódik a hajléktalanság elleni küzdelembe.

Médiamunkával mozgósítunk olyan civil törekvések mellett, amelyek Magyarország egyik legmélyebb társadalmi problémájával, a hajléktalansággal foglalkoznak. A projektben a Van Esély Alapítvány által felkarolt hajléktalan ember megsegítéséhez próbálunk meg közösségi gyűjtéssel forrást teremteni, közben feltárjuk a hajléktalanság és a szegénység kevéssé ismert dimenzióit."

A projekt összefoglalója lezárás után:

MENTÉS MÁSKÉNT

A HAJLÉKTALANSÁG VALÓDI ARCAI - TUDATFORMÁLÓ ÉS ADOMÁNYGYŰJTŐ KAMPÁNY

A programunk átfogó célja a hajléktalansággal kapcsolatos előítéletek lebontásának elősegítése volt, valamint a közösségi gyűjtésnek, mint forrásteremtésnek és szolidaritási gyakorlatnak a tesztelése a szociális ellátásban. Az ország egyik legsúlyosabb szociális problémáján keresztül próbáltuk meg a civilség, az aktivizmus, a szolidaritás és a részvétel eszméit, gyakorlatát elsősorban online kommunikációs környezetben kipróbálni. A célcsoport elsősorban a médiafogyasztó, aki közösségi oldalakon, hírportálokon vagy a helyi televíziókban találkozik a kampánnyal, és a Van Esély adakozójaként, A Város Mindenkié akcióinak résztvevőjeként, vagy akár a kampány híreinek terjesztésével bekapcsolódik a hajléktalanság elleni küzdelembe.

Nagy általánosságban téves az a megközelítés, mely a lakhatás hiánya kapcsán kizárólag az utcai hajléktalanságot exponálja, s annak is csak azokat a vonásait hangsúlyozza, amelyek megkülönböztetik, és így megfelelő távolságba helyezik a hajléktalan embert a többség soraitól. Programunk zárásaként készítettük azt a nyolc perces videó riportot, melyben ezúttal "hajléktalanok" helyett az "otthontalanokról", azaz arról a kb. 3 millió embert számláló rétegről esik szó, akik bár jobbára laknak valahol, lakhatásuk mégsem biztonságos.

A program elején két oldalról terveztük elérni azt a figyelmet, ami akár középtávon is fenntartható a célcsoportok (hajléktalanok, velük foglalkozó civilek és intézmények, médiafogyasztó közönség) szempontjából is.

Egyrészt megpróbáltuk közvetlenül összekötni egy-egy hajléktalan ember, pályázati úton választott kiútkeresési tervét az adományozói szándékokkal. A Van Esély Alapítvány pályázati gyakorlatára alapozva felhívásban keresett hajléktalan embereket és velük dolgozó szociális munkásokat, akik hajlandóak részt venni a programunkban. A nyertesek számára lehetővé tettük, hogy kisfilmben személyesen mondják el terveiket, amelyeknek támogatását a magánadományozási szándékokra és hajlandóságra bíztuk. Az adománygyűjtést a szemléletformáló program részeként kezeltük, amely arra mutat rá, hogy a hajléktalanság nem deviancia, hanem a nélkülözés egyik szélsőséges formája, a hajléktalanság megoldása éppen ezért nem a büntetés, hanem a társadalmi összefogás. Alapvetően az adjukossze.hu oldalon, a program blogján és a két alapítvány online felületein illetve
a támogató, segítő oldalakon terjesztettük. A pár hetesre tervezett gyűjtési időszak két napra szűkült, mivel a kiírt összeget tizenegy óra alatt adta össze, mintegy ötven adományozó. A pályázattal, forgatással, a gyűjtés két napjával, az utánkövetéssel, adományozóknak küldött visszajelzésekkel együtt három hónapig tartott. A hajléktalan élethelyzet rengeteg előre látható és számos előre nem látható bizonytalansággal jár, éppen ezért garanciát nem mellékelhettünk az adománygyűjtéshez, ami egyébként is anonim feltételekkel indult. A személyes adománykérés, a személyes bemutatkozás és annak filmes feldolgozása volt a leginkább új a folyamatban, ami gyors és sikeres gyűjtést eredményezett. Az utóbbi évek (nem nyilvánosság előtt zajló gyűjtéssel támogatott) tapasztalatai azt mutatták meg, hogy a Van Esély Alapítvány pályázatainak 70-80%-a sikeresen végigvitt esetekkel zárul. A program egyik tanulsága, hogy az előzetes kampány a résztvevők jelentkezésére, a meghirdetés személyes bemutatására lenne szükség, jóval több érintett helyszínen.

Ehhez, a szemléletformáló program részeként készítettük a videó riportot, amely hajléktalan emberek és szakemberek megszólaltatásával a hajléktalanság, azon belül is elsősorban a lakásszegénység témájával foglalkozik. A filmben megszólaltak a program harmadik együttműködő partnere, a Város Mindenkié Csoport tagjai is. Alapvetően pozitív visszajelzéseket kaptunk. A negatív, vagy fenntartásokkal élő visszajelzések (online megjelenésekhez fűzött megjegyzések pl.) pedig olyan vitákat, kérdéseket és beszélgetéseket, szempontokat hoztak, amik számunkra is hasznosak, érvényesek voltak. Ezek főként a 3 millió ember című videó riporthoz kapcsolódtak.

A tervezett tevékenységek (modellprogram felhívás, riportfilm készítése, közösségi gyűjtés két kampány filmmel illetve mindezek terjesztése, kommunikációja) alapvetően megvalósultak. A két gyűjtésből az egyik film végül nem került nyilvánosságra, a pályázó visszalépett a közléstől. A videók nézettsége majdnem a duplája volt a vártnak. Jó hangulatú Szimpla Közös Lábos főzéssel indult a kampány és olyan nem tervezett együttműködéseket hozott mint a NIOK adjukossze.hu oldal használata és tapasztalat cseréje vagy a József Attila Kör segítsége, felolvasása.

Az egyik legjobban sikerült kapcsolat a Város Mindenkié egyik érintett aktivistájával alakult ki. Vele a program tervezésétől együtt dolgoztunk, majd a riportfilm alanyaként is megszólalt: egy szociális program résztvevőjeként, a X. kerületi önkormányzattól kapott bérlakásba költözött.

http://www.youtube.com/watch?v=_z4gS7RkCYU

http://444.hu/2014/01/04/harommillio-embert-fenyeget-az-otthontalansag/

http://mentesmaskent.blogspot.hu/

https://www.facebook.com/zoldpok/posts/713471925363827

http://adjukossze.hu/kezdemenyezes/Peter

 

Vissza a projektekhez